Mágnás Miska (Vígszínház)
BAZ megyei gyerek vagyok…..
(Vígszínház – Szirmai Albert-Bakonyi Károly-Gábor Andor: Mágnás Miska - 2021. november 8-i előadás)
Iza: Ahogy Orsi szokta mondani: „Vessenek a mókusok elé, de nekem tetszett!” Most én is csak ezt tudom mondani. Nem bántam az előadás eklektikáját, tán összevisszaságát, mind a három részt önfeledten élveztem. Eszenyi Enikő sem gondolta volna két éve, hogy ennyire up-to-date lesz a rendezése 2021 novemberére, amire éppen ötödszörre, hogy jegyünk volt rá, végre láttuk is.
Éva: Pufimellényes, arany-rózsaszín, dinamikus tohuvabohut láttam, óvatos NER-paródiával, szürreális kakasfejjel, és erős fiatal csapattal. Némi társadalomkritika elfért a glamúr és a habfürdő alatt, de csak némi.
Friedrich Dürrenmatt: Az öreg hölgy látogatása (Vígszínház)
Ill vendége
(Vígszínház – Friedrich Dürrenmatt: Az öreg hölgy látogatása - 2021. november 18-i előadás)
Iza: Rudolf Péter egy éve ezzel az előadással mutatkozott be a Vígben, jelesül, hogy ez, és ehhez hasonló produkciók váltják majd az Eszenyi-korszakot. Isten látja lelkem, nem nyűgözött le a bemutatkozó előadás. Profán példával élve, hiába akarok túrós tésztát főzni, ha nincs otthon túró, újratervezés van, mondjuk egy mákos tésztára. És megint csak azt mantráztam, szerencse, hogy HDG a színház deszkáin, amíg ott van, nincs baj.
Éva: Ne szépítsük, Dürrenmattnál a gonosz győz. Egy egész város tövig elkurvul, pedig sose volt erkölcsös, Ill meghal, Hegedűs D. Géza főszereplő lesz. Akinek emellett arra is jut tehetsége, hogy minden szerep gravitációját eljátssza és lereagálja. És megfejtettem a székeket, azt hiszem.
Csiky Gergely: A nagymama (Pécsi Nemzeti Színház)
Visszahódítás
(Pécsi Nemzeti Színház – Csiky Gergely: A nagymama - 2021. december 4-i előadás)
Szerencsés az a színész, aki megérheti, hogy saját közönsége van. Állhat szemben a neki állva tapsoló nézőtérrel. Vári Évával ez történt Pécsett 2021 decemberében, mikor 21 év után visszatért városa nagyszínpadára. Lipics Zsolt minden színigazgatók legfőbb erényét, a szép eszét vette elő, mikor címszerepben léptette fel Vári Évát. Bizonyítani a zeniten ugyan nem kell, dolgozni annál inkább, mert Vári nem dívát, nem gyöngyös pártás monarchia-matrónát játszott, hanem – a kínzóan archaikus szöveg ellenére – egy magát meghaladó, érzelmi nagy dobást élete végén elvégző okos, megtört szívű nőt.
Évértékelő - 2021
A Covidnak nem tudtunk bye-bye-t inteni, de a stream-előadásokkal együtt már kapaszkodunk vissza, csak lenyomtunk 72 előadást, ha még messze is vagyunk az évi 120-130 előadástól.
A színházak derekasan dolgoztak, túléltek idén is, megérdemlik, hogy feljegyezzük mit láttunk mi jónak 2021-ben, egy kissé mindig bánatos, újabb covidos évben.
A Vígszínház még mindig hullámvölgyben, hol lent, hol fent, de nem tudjuk elhagyni. Az Örkény Színház kicsit elengedte nézői kezünk, mintha cseppet elfáradt volna, de majd magára talál, van ehhez humán anyaga. A Katona, Radnóti, Stúdió K, Szkéné tartja a frontot. Vannak új trónkövetelők is, mint a pécsi Nemzeti és a Zalaegerszegi Hevesi Sándor Színház, na meg üde – rendhagyó - meglepetések. (alfabetikus sorrendben)
Jacques Offenbach: Hoffmann meséi (Erkel Színház)
Központi pályaudvar(ok)
(Erkel Színház – Jacques Offenbach: Hoffmann meséi – 2021. december 15-i előadás)
Nem Offenbach, és nem a történet volt a hívó szó, hanem a rendező, Székely Kriszta személye, és Kálmán Péter basszus-bariton, akinek négyes szerep jutott az operabemutatóban. Meghálálták a beléjük vetett nézői bizalmam. Intelligensen összerakott, átgondolt, kifejezetten elegáns előadást láttam, amely kicsit szürreális volt, ám ütős. És ezt a summázatot a Salzburgi Festspiele bemutatóin edződött nézőként mondom. Amúgy meg jó lesz az opera kedvelőknek Jónás Réka Piroska nevét is megjegyezni.