Shakespeare: A vihar (10. Színházi Olimpia - MITEM-2023
Szépség és lelkesedés
(10. Színházi Olimpia - MITEM 2023 – Shakespeare: A vihar - 2023. április 30.)
„Szerencsés az, akinek hatalma van a megbocsátásra."
Egy újabb értelmezése a darabnak, (nemcsak, de főleg) vizualizáció egy abszolút fesztivál elődásban. Shakespeare a forrás, az eredő egy színházi spirituális utazáshoz, az erkölcsi és politikai dilemmák éppen csak felvillantásával. „Shakespeare játszás” a Teatro di Roma a Stabile di Torino művészeivel, Alessandro Serra rendezői stílusában. Csak sejtjük, amit látunk, csak kullogunk a pörgő színészlábak és nyelvek után. Aki látta Gálffi László Prospero-ját, így Bagossy László tíz évvel ezelőtti rendezését, azt nehéz meglepni, marad is az az etalon. Azonban nagyon szép költői este részese lehettem, elhivatott művészcsapat vendégeként. Maradéktalanul megnyertek maguknak. Értettem, élveztem, szerettem.
Goethe: Faust (10. Színházi Olimpia - MITEM-2023)
Kivonat
(10. Színházi Olimpia - MITEM 2023 – Goethe: Faust tragédiája - 2023. május 10.)
Három megállapítással hagytam el a nézőteret. Egy: sürgősen le kell vennem a Faust-kötetet a polcról, nem elég a témában Kulka János Mefisztopheles-ének emlékére hagyatkoznom. Kettő: már nagyon homályos középiskolás olvasmányélményem, de a kínaiak hál’ Istennek! maguk is csak kivonatolták az irodalmi klasszikust. Három: soha többé nem szeretnék semmit - egyfolytában - két órán át kínai nyelven hallgatni.
Olga Tokarczuk: Hajtsad ekédet a holtak csontjain át (10. Színházi Olimpia - MITEM-2023)
Cassandra a 21. században
(10. Színházi Olimpia - MITEM 2023 – Olga Tokarczuk: Hajtsad az ekédet a holtak csontjain át - 2023. május 16.)
Divine Image/ Isteni képmás
Cruelty has a human heart / Kegyetlenség: emberi szív,
And Jealousy a human face / Féltékenység: emberi kép,
Terror the human form divine / Terror: istenember-alak,
And Secresy the human dress/ Titok: emberi öltözék.
(William Blake/Weöres Sándor)
Vakvéletlen vagy hatalmas szerencsénk, hogy a Complicité legújabb produkciója, Olga Tokarczuk regényéből készült szürreális öko-thriller májusban Londonból elindult Európába fesztiválozni. Így férhetett be a németországi Ruhrfestpiele és a párizsi Odéon – Théâtre de l'Europe mellé a (magyarországi) MITEM. Ennek hála, Budapesten láthattuk az Olivier-díjas Kathryn Huntert, Peter Brook kedvenc színésznőjét, aki játszotta már Lear királyt és a Bolondot, III. Richardot, Athéni Timont és Cyranot is, mintha korunk Sarah Bernhardtja lenne. (Érdekes párhuzam, hogy Bernhardt a fél lábát elvesztve, Hunter annak egy részét elvesztve is színpadon állt, áll.)
Romeo Castellucci BROS (10. Színházi Olimpia - MITEM-2023)
Castellucci ostora
(10. Színházi Olimpia - MITEM 2023 – Romeo Castellucci: Bros - 2023. május 23.)
Castellucci rendezői ostora általában kétszer üt. Egy-egy előadásáról úgy állok fel: na, nem kell ez a blöff. Aztán 24-48 óra elteltével jön a megértés, hogy mit láttam, mi volt az értelme, üzenete. A hirtelenjében rendezői káosznak és öncélúnak látott performance összeáll egy szerves egésszé. Nem történ most se másként, a rendező egy politikai kiáltványt hozott a mi létidőnkről, történelmi korunkról, amely nemhogy az ártatlanságát, de már-már az értelmét is elvesztette.
Szabó Magda: Az ajtó
Küzdőtér, kripta, koncert
(Örkény Színház - Szabó Magda. Az ajtó - 2023. január 28.)
Szabó és Szandtner-rajongó, aki vagyok, ezért jó volt nekem. Unortodox recenzió ez itten, mert szaknők és szakférfiak amúgy is szétírták már Az ajtót is, az örkényes Az ajtót is. Pogány Judit – úgy, mint Udvaros a Nemzetiben – csinált egy előadás-gegen Emerencet és alakítása összes szava a közönség szívébe került. Mindenki más – ezüstben, lakkban, partyfólia-parókában, varjúdombi mesék-lebernyegben - egy hideg, elrajzolt, szürreális világban mozog. Mondjuk tegye fel a kezét, aki nem egy hideg, elrajzolt, szürreális világba lép ki mostanság.