Iza színházban járt - 2024 december
Értékelés:
(32 szavazat)

 Már az ákác sem lila 

(Orlai Produkciós Iroda – Tasnádi István (Szép Ernő után szabadon): Lila akác lokál – 2024. december 1-i előadás) 

Tasnádi István jól ráérzett, hogy Szép Ernő múlt század elején született darabja rímel korunkra, akkor is, most is új világ volt születőben. A 20. század eleji fiatalok érzelmi bizonytalansága megfelel a mai társaik fogyasztói társadalomban elszenvedett digitális magányának. De mind a tartalmi, mind a formai kivitelre pontokat kell levonnom. A „léhaság” tálalása kemény munka, keveseknek megy könnyed kézzel, ahogy műfaj egyik hazai virtuózának, Böhm Györgynek. Szépségtapasz, László Lili meggyőző játéka Tóth Manci karakterében és Rohonyi Barnabás elegánsan tétova Csacsinszky Palija.  

Értékelés:
(47 szavazat)

   

„Ember maradj”  

Pesti Színház – Pesti Polgár (Fesztbaum Béla zenés estje) - 2024. december 15-i előadás

Kétszeri időutazás, egyszer vissza a száz évvel ezelőtti Budapestre, másodszor  egy mára klasszikus színházi előadásba, a Budapest Orfeum világába. Az este szereplője  korosodó Nyilas Misiként jön ki a színpadra, holott mára már a Vígszínház társulatának meghatározó tagja. Egy kellemes külsejű, eleganciával bíró, tartózkodó és a csendjeiből meglepetéseket ígérő színész áll előttünk. Sok-sok epizódszerepe soha nem volt érdektelen, a kis szerepeket is izgalmasan formálta meg. A hivatásához szerencse és kitartó munka kellett, és ma, ha a közönség azt olvassa: Fesztbaum, a név önmagában garanciát jelent a minőségre.

Értékelés:
(28 szavazat)

  

Emberarcú tragédia   

(Radnóti Színház – Paul Laverty: Én, Daniel Blake - 2024. december 17-i előadás

Valló Péter rendezése a színházi évad lelkiismerete. Egyszerű, szép, teljes, fájdalmas és felemelő. Schneider Zoltán a lehető legjobb választás Daniel Blake szerepére. A versenyközpontú társadalmakban a legalapvetőbb szükségletei kielégítéséért küzdő polgárokat statisztikai adatokra redukálják, ezzel elkerülve a szenvedéseikért való felelősség érzését. A kiszolgáltatott helyzetben lévőkkel szembeni embertelen bánásmódról szól a dráma, amikor egy remény marad, a „nyomorultak” egymás iránti szolidaritása. Ezt itt nem politikai gyújtóbeszéd, de megtapasztaltuk az elmúlt 15 évben, mit jelent egy rezsim érzéktelen közönye, amikor vezérelve: „annyit érsz, amennyid van”, és úgy bánik az adófizetőivel, mintha az állam eltartottjai lennének, és a védelmükre, szolgálatukra létrehozott intézményei lényegében már sorra megbuktak.

csütörtök, 28 november 2024 11:38

Móricz Zsigmond - TÁP Színház: Rókonok

Értékelés:
(60 szavazat)

  

Megsimogatni a kiscicát! 

(Katona József Színház – Móricz Zsigmond Rokonok című regénye alapján írta Preiszner Miklós, Znajkay Zsófia és Peer Krisztián, a végső változatot készítette: Mózsik Imre: Rókonok – 2024. november 24-i előadás)  

1930 nyarán írta Móricz Zsigmond a Rokonok című regényét a Horthy-rendszer intézményesített korrupciós mechanizmusáról, a sikkasztásokról és panamákról, a közhivatalnokok, politikai szereplők mindennapi zsiványságairól. Meg arról, ahogy a szegényekből kisajtolt adókból luxus életet élnek a hatalom kiváltságosai, és azt kaparintanak meg, amit csak akarnak. Az előadást követő napokban került nyilvánosságra Bátonyi Péter kormányfőtanácsos büntető feljelentésének híre arról, hogy a kiemelten védett műemlékek lebontásához vezető hatósági eljárásokban minisztériumi vezetők miként nyúlnak át a szakapparátus felett a „rokonok” érdekében. Nem a Horthy-rendszerben, hanem 2024-ben. A TÁP Színház előadásai sosem semlegesek vagy közhelyesek, formailag, gondolatilag és morálisan is mindig arra reflektálnak, ahogy élünk. Ennél naprakészebb nem lehet színházi elődás!   

Értékelés:
(69 szavazat)

  

Anton Pavlovics jégbe zárva 

(Vígszínház: Jonas Petter Aronsen: Az ember, aki elvesztette az időt – 2024. december 13-i elődás)  

Itt valami turpisság van, Jonas Petter Aronsen nevű norvég írót nem lehet kiguglizni, még azt sem tudom, ki írta valójában ezt a darabot. Azt viszont tudom, hogy a Vígszínház bemutatója egy kivételesen izgalmas vállalkozás, filozofikus mélységgel és abszurd elemekkel tarkított messzi északi kaland, sötét és lenyűgöző. A középpontjában egy olyan ember története áll, aki kérdőre vonja életét, és észveszejtőn hasonlít Platonovra, Asztrovra, Vojnyickijre és Andrej Prozorovra is. A hangulat a skandináv krimik lábnyomaiban lépked, a miliő hasonlít a True Detective: Nigth Country évadjára. Mindeközben a Víg társulata kilép komfortzónájából és kiéli az abszurd iránti vonzalmát.