KORUNK HARAMIÁI avagy mitől lett mai Friedrich Schiller Haramiák című drámája Kovács D. Dániel rendezésében a Pesti Színházban
A színpadot nem takarja függöny, így miközben a nézők lassan elfoglalják helyüket, láthatják, hogy a díszlet csupán egy dobogó, nyersbetont idéző gerendák, falak, háttérben egy tükörrel. Mint később kiderül, ezek a falak több darabból állnak, mozgathatóak előre-hátra, fel-le, ezzel teremtve meg a különböző helyszíneket. Az előadás kezdetén, még mikor a nézőtér is fényben úszik, felhangzik egy dinamikus, erőt sugárzó gépzene, így a látvány és a hang alapján már mindenki sejti, a rendező a mai korba hozza el Schiller XVIII. századi haramiáit. Lassan elsötétül a nézőtér. A korábbi hangulatra erősít rá az, ahogy a színészek a gyéren megvilágított színpadra lépnek, és a dráma eredeti korára csak egyes ruhadarabjuk formája, anyaga emlékezteti a nézőt. A belépő haramiák szoborcsoportot alkotva állnak meg a dobogón, ekkor a hátuk mögül éles reflektorokkal kezdik pásztázni őket. Ezzel a képpel indul a dráma.
HALÁLTÁNC
(Szkéné Színház - Kohlhaas c. előadás)
Az előadás rendezője Hegymegi Máté, aki 2014-ben végzett a Színház- és Filmművészeti Egyetemen Horváth Csaba és Lukáts Andor színházrendező - fizikai színházi koreográfus osztályában. A színházrendezői szakirányról az Egyetem a következőket írja: „A fizikai színház a testbeszéd hangsúlyozásával a formai és stílusbeli határok lebontására törekszik. Önálló fogalmazásmóddal hoz létre új értéket. Alkotói folyamatában nem válnak el a színészi, mozgásművészeti, színházrendezői és koreográfusi képességek, ezért valamennyi terület képzése egyformán hangsúlyos.”
Gyilkosra szavaztam
(Kleist: Kohlhaas/Szkéné)
Az előadás ötödik percében szavaznunk kell, hogy meghaljon-e Kohlhaas. A végén egy gyilkosé a kegyelmünk. Ráadásul hiába. Ennyit bármilyen szavazás értelméről.
Ne játssz égi bosszúállót, nagyfiú
Schiller: Haramiák, Pesti Színház, rendezte: Kovács D. Dániel
Karl Moor téved: sorsunk kusza fonalát nem bogozza ki senki és nincs láthatatlan hatalom, amely megnemesíthetné a gyilkosságot. Kovács D. Dániel Schiller romantikus művének idealizmusát elvetve sodró lendületű, modern hangvételű, csupa virtuóz ötlet végzetdrámát rendezett - főleg fiataloknak.
Az Isten pénze
Kell-e pulykavacsora ?
(Budapesti Operettszínház - 2016. január 15.-ei előadása)
Őszinte érdeklődéssel ültem be az Operettszínház nézőterére péntek este, az Isten Pénze című előadásra. Elolvasva a színház szórólapján lévő előzetest, úgy gondoltam igen, csak "repítsenek egy légies szellemvilágba", ha tudnak.
Istenítélet
"Szívedben hordod a bíráidat"
(Vígszínház - Miller: Salemi boszorkányok (Istenítélet) - 2016. január 21.-i előadás)
A Vígszínház színpadán megvalósult Arthur Miller víziója, "a dobok úgy peregtek, mintha csontokat zörgetne a friss reggeli szél". Mohácsi János megvált minden "mohácsis" eszközétől, Stohl András pedig megmutatta, hogy egy vezető színház vezető színésze.
A Vígszínház Mohácsi János rendezésében a kultikus Salemi boszorkányokat vitte színre, "klasszikus színházat csinálva". Lassú folyású mohácsis átköltés, semmi harsány gegparádé, csak "Isten jeges fuvallata" 1692-ből. Mohácsi János nem először fut neki a dráma színrevitelének, 20 év alatt ez a harmadik feldolgozása. Úgy, hogy a második nekifutás díjat hozott a POSZT-on, s Proctornéként az akkor már díjazott Heczeg Adrienn állt újra a színen.
Akit az istenek szeretnek
Send in the clowns
(Spinoza/Orlai Produkció - Csákányi Eszter: Akit az istenek szeretnek - 2016. január 28-i előadás)
Csákányi Eszter kicsit nyűgös. Aztán sóhajt egyet, félig feltelepszik a bárszékre, elvégre vele szemben 70 ember, aki ma műsort akar, hát jó, legyen. A színésznő elkezd cseverészni önmagával, látszólag a semmiről, majd elkapja a hév és már nincs megállás. Lendületben, a káoszból rend lesz, a fecsegésből show műsor.
Glembay-ház
Moral insanity
(Radnóti Színház - Krleža: Glembay-ház - 2016. január 26-i előadás)
Egy polgári kamaraszínház, egy horvát társadalmi dráma és Valló Péter találkozása, 2016-ban, Magyarországon. Lehet ez érdekes?
Haramiák
Helyreb…uk a világot ?
(Pesti Színház - Schiller: Haramiák - 2016. január 4.-i előadás)
Én elfogadom Csehovtól, hogy kellenek az új formák, mert ha azok nincsenek, akkor inkább ne legyen semmi. De elgondolkodtam a Pesti Színházban Schiller: Haramiák című darabját látva, hogy egy Johnny Cash dal, vagy a Boom Shakalaka refrénű zenei betét lehet-e a megfelelő közvetítő forma a schilleri gondolatok interpretálásához.
A Hölgy fecseg és nyomoz
"Van egy ötletem, lökhetem?"
(Játékszín - Jack Popplewell/Robert Thomas: A Hölgy fecseg és nyomoz - 2016. január 27.-i előadás)
Vári Éva újra bebizonyította számomra, hogy a minőség valóban nem műfajfüggő. Ha elhivatott művészember áll a színpadon, akinek van gondolata a szerepéről, még egy középszerű darab is nyújthat briliáns estét a nézőnek.
Macbeth
Macbeth Quartet
(Ódry Színpad - Shakespeare: Macbeth - 2016. január 29.-i előadás)
Egy fiú és három lány a színen, kezdődhet Macbeth, a gyilkos skót thán megidézése. Borzongató gondolatok és alacsony költségvetés. Lehet-e színházat csinálni hittel és képzelettel, pénz és paripa híján?
Tartuffe
Na tudod, ha ez szent, legyek én csak profán
(Örkény Színház - Moliére: Tartuffe - 2016. január 17.-i előadás)
Parti Nagy Lajos nyelvi virtuozitását - lehet elítélhető módon - csak 2006-ban a Hat hét hat tánc című előadás alatt fedeztem fel. A szentimento naplemento kifejezést azóta sem felejtem. Tartuffe fordítását, színpadi átiratát pedig láttam már, nem is akárhol, Vidnyánszky előtti Nemzeti Színházban, Alföldi Róbert rendezésében. Azonban Parti Nagy Lajos szövegének zsenialitása csak most "csapott be". Szántó Judit mondásával élve, ha "van egy rendezés lelkem színpadán" Moliére Tartuffe-jéből, az Bagossy László rendezte, Örkény színházbeli előadás.
Kohlhaas
Kohlhaas Mihály, az erőember
(Szkéné Színpad - Heinrich von Kleist: Kohlhaas Mihály - 2016. január 8.-i előadás)
Soha nem mondd, hogy soha. Bár az, hogy Heinrich von Kleist Kohlhaas Mihályát akrobatikus performance főszereplőjeként látom, inkább a soha kategória volt, mint lehetséges opció. A Szkéné Színházban azonban valóság lett, amiből egy érdekes hangulatú színházi előadás kerekedett.