Ferdinand von Schirach: Nyílt tárgyalás (Katona József Színház)
Döntetlen
(Katona József Színház - Ferdinand von Schirach: Nyílt tárgyalás – 2024. december 19-i előadás)
Jól csinálja a Katona, hogy nem csak a világ drámairodalmának tündöklő csúcsait mutatja be, hanem a közéletben – ami, ugye, a magánéletünk is - folyamatosan jelen levő témákat hangosít ki és ehhez talál alkalmas műveket. A fékezett habzású magyar metoo-pukkanás hatása inkább az lett, hogy minden fórumon teret kap a bántalmazás-történetek sok fajtája, legalább nem vagyunk már fogalmatlanok, még akkor is, ha szubjektíve még olvasni is nehéz ezeket, nemhogy rájönni, hogy objektíve tövig járunk a mindenféle erőszakban és ez nagyon lassan, vagy egyáltalán nem fog megváltozni. Ez a bevezető pusztán arra szolgál, hogy a Katona Nyílt tárgyalásának néhány alakítását hozhassam szóba.
Ann Silberberg és Létay Dóra: Én, ZsaZsa (Spinoza Színház)
Zsazsa, a „művészeti forma”
(Spinoza Színház - Ann Silberberg és Létay Dóra: Én, Zsa Zsa – 2024. november 28-i előadás)
Gábor Sári, alias Zsa Zsa hatása a sztárvilágra megkérdőjelezhetetlen. Színésznőként nem forgatott halhatatlan filmklasszikust, azonban hírességként maradandó nyomot hagyott. A saját személyisége adta karrierjét, ha úgy vesszük belőle nőtt ki Paris Hilton vagy a Kardashian-család jelensége. Híres, vagy inkább hírhedt volt? Ki tudja, csak az biztos, olyan magyar, aki hírünket vitte a világba a "híres, mert híres" médiaszemélyiségek előfutáraként.
Aesopus-Dargay Marcell-Fábián Péter-Parti Nagy Lajos: A nyúl füle (Örkény Színház)
Állati cifrálkodás
(Örkény Színház - Aesopus-Dargay Marcell-Fábián Péter-Parti Nagy Lajos: A nyúl füle című előadás – 2024.december 22-i előadás)
Aesopus a meseköltészet archetípusát találta fel, gyorsan pergő történeteivel már az óvodában megismerkedtünk. Tőle tudtuk meg, hogy a róka ravasz, a szamár buta, a nyúl elbizakodott. És a Tücsök és a hangya című meséje miatt aggódunk egész életünkben a jövőnkért. Fábián Péter író-rendező a színház jó, jobb hangú tagjaival nekifutott egy különleges dramaturgiai kísérletnek, és imponáló magasággal átugrották az a lécet, amelyre az van írva: „..jó szóval oktasd, játszani is engedd szép, komoly fiadat...”. Ráéreztek, hogy nemcsak gondolkodásra, de néha jóleső – és bizony kárörvendő - nevetésre is vágyik a néző.